Google v předvečer autosalonu v Detroitu odhalil nejnovější verzi svého systému pro samořídící auta. Technologie, které nainstaloval do minivanu Chrysler Pacifica, jsou nyní podle firmy spolehlivější a dostupnější.

Nové technologie představil John Krafcik, šéf projektu samořízených vozů, který Google loni vyčlenil do samostatné společnosti Waymo. Snahou tohoto manažera je nyní prostřednictvím partnerství dostat technologii do sériově vyráběných vozů. Zatím se mu však podařilo uzavřít alianci se společností Fiat Chrysler a v jednání je dohoda s Hondou.

Samořídicí systém od Wayma dostal podle Krafcika nové senzory včetně lepšího systému pro "vidění", nový radar a také vylepšený lidar (technologie měření vzdálenosti pomocí laseru). Všechny tyto systémy si společnost vyvinula a postavila sama.

Googlu se podle manažera podařilo snížit cenu jednoho lidaru o 90 procent na zhruba 7500 dolarů (asi 190 tisíc korun). Externí dodavatelé technologie, společnosti Velodyne Lidar a Quanergy Systems, navíc prohlásili, že vyvíjí menší verzi lidaru, která by v budoucnu mohla vyjít jen na 200 dolarů.

Dodnes flotila samořídících aut Googlu složená z vozů Lexus RX450 a vlastních prototypů Firefly najezdila za osm let zhruba 2,5 milionu mil (přes čtyři miliony kilometrů), většinu z toho v ulicích měst.

Krafcik prohlásil, že nové Chryslery Pacifica vyrazí do ulic v Kalifornii a Arizoně ještě tento měsíc. Kdy by mohl být systém připraven pro produkční vozy, ale neprozradil. Například společnosti Delphi Automotive a Mobileye, spolupracují na vývoji autonomního řízení, které podle nich bude připravené pro prodej v roce 2019. Automobilky Ford, General Motors či BMW pak mluví o zahájení prodeje samořídících aut spíše až v roce 2021.