reklama

Nové Tesly se budou řídit samy. Z Los Angeles do New Yorku dojedete bez dotyku volantu, prohlásil Musk

  • Tesla představila nový systém, díky kterému se budou její elektromobily moci řídit samy.
  • Autonomní řízení by podle Elona Muska mělo být plně funkční na konci příštího roku.
  • Nástup systému ale může výrazně zpomalit připravovaná regulace.
Elon Musk Elon Musk Foto: Getty Images

Šéf Tesla Motors Elon Musk ve středu na tiskové konferenci prohlásil, že všechny nové vozy automobilky dostanou technologie, které umožní, aby se vozidla dokázala řídit úplně sama. Výrobce elektromobilů ze Silicon Valley tak chce být prvním z řady konkurentů, který dostane autonomní vozidlo na silnice.

Podle Muska již nyní nové automobily Model S a Model X vznikají s novým hardwarem, který obsahuje osm kamer, 12 vylepšených senzorů a rychlejší radar. Sada nových technologií stojí osm tisíc dolarů (necelých 200 tisíc korun) a v budoucnu ji dostane i připravovaný vůz Model 3. Software, který posléze umožní jízdu bez řidiče, se však stále testuje. Systém si automobilka vyvíjí sama a bude fungovat na čipech od společnosti Nvidia.

Automobilka očekává, že do konce roku 2017 dokáže Tesla dojet v plně autonomním módu z Los Angeles do New Yorku "bez potřeby dotknout se volantu". Musk však již několikrát stanovil pro Teslu velmi ambiciózní termíny, které se nepodařilo dodržet. Pro srovnání: konkurenční automobilky odhadují, že jejich autonomní vozy vyjedou až mezi roky 2019 a 2021.

Starší vozy Tesly bez přidaných kamer, senzorů a vylepšených procesorů nebudou schopné samostatné jízdy, ale jejich asistenční software Autopilot bude také dále vylepšován. Po nějakou dobu budou vozy s novými senzory dokonce horší v asistování řidiči při řízení a brzdění než starší vozy právě se systémem Autopilot. Podle Muska se úroveň asistence srovná kolem prosince. 

Nástup autonomních vozů však mohou zpomalit regulátoři. Musk sice tvrdí, že nový systém bude dvakrát bezpečnější než jízda s řidičem, ale americké úřady chystají přísnější standardy pro kontrolu rozvoje autonomních vozů.

Analytička společnosti Edmunds Jessica Caldwell smysl nákupu samořízeného vozu před ustanovením regulace zpochybňuje. Nazvala ho "marnivostí", která nemá v reálném světě uplatnění. Mezitím podle ní mohou konkurenti představit lepší systém, vedle kterého bude Tesla působit zastarale už v době spuštění. Dokládá to například tím, že Tesla nepoužívá Lidar (laserové senzory), které většina automobilek považuje za nutnost pro autonomní vozy.

Představení autonomního řízení je jedním z řady oznámení, kterými se v poslední době Musk snaží udržet pozornost investorů, jelikož akcie Tesly klesají. Středeční obchodování uzavřely na částce 203,56 dolaru a oproti vrcholu v dubnu ztrácejí téměř čtvrtinu. Očekává se navíc, že firma bude na kapitálových trzích hledat další peníze.

Tesla prochází těžkým obdobím. V květnu zemřel řidič, který jel v autě se systémem Autopilot, což vedlo k zahájení vyšetřování úřady. A obavy mezi investory způsobuje i plán koupit a začlenit do Tesly výrobce solárních panelů SolarCity.

Reuters
Přeposlat
Diskuse
reklama

ŽIVĚ: Vondráček se stal předsedou sněmovny. Babiš je připravený na její rozpuštění, když nedá dohromady vládu

Čeští podnikatelé podepsali v Moskvě smlouvy za 19 miliard korun. Další dohody uzavřou v Jekatěrinburgu

O post prezidenta se utkají Drahoš se Zemanem, Topolánka lidé nechtějí, ukázal nový průzkum

Čínská CEFC a Penta chtějí koupit majitele Novy. Za podíl v CME by mohly podle Reuters zaplatit přes 10 miliard

Článek, který tvrdí, že Československo mělo být vděčné za sovětskou okupaci, je dílem šílence s vylízaným mozkem, řekl Zeman. Medveděv se od textu distancoval

reklama