reklama

Fait Gallery vystavuje československé konceptuální umění, vybrala stovky děl ze 70. let

  • V Brně lze vidět stovky prací českých a slovenských konceptuálních umělců ze 70. let.
  • Výstavu propaguje dílo Dalibora Chatrného.
  • Československá vlajka je naznačená na bílé čtvrtce, z jejího klínu ovšem vychází oprátka vytvořená z provázku.
Snímek z výstavy konceptuálního umění ve Fait Gallery. Snímek z výstavy konceptuálního umění ve Fait Gallery. Foto: ČTK

Umění, které často odvrhuje tradiční estetická měřítka a stojí především na myšlence či konceptu, zaplnilo bývalou továrnu u brněnského nádraží.

Místní Fait Gallery na adrese Ve Vaňkovce 2 shromáždila stovky prací českých a slovenských tvůrců ze 70. let minulého století, kdy konceptuální umění vytvořilo silný proud na okraji oficiální scény.

Expozice navazující na tradice brněnské konceptuální scény začala tuto středu, potrvá do 13. ledna příštího roku.

Známým dílem, které výstavu také propaguje, je práce Dalibora Chatrného z cyklu Vlajky z roku 1971. Jde o jemně naznačenou československou vlajku na bílé čtvrtce. Z jejího klínu ovšem vychází oprátka vytvořená z provázku.

Kromě Chatrného jsou na výstavě zastoupeni další umělci spojení s Brnem, například Jiří Valoch, Marian Palla nebo Jiří Hynek Kocman.

Do Fait Gallery se vešly práce více než 60 autorů. Vystavená díla často pocházejí ze soukromých sbírek, případně z archivu autorů, upřesnila mluvčí galerie Nela Klajbanová.

Konceptuální umění zjednodušeně řečeno narušilo tradičně vnímanou hranici umění a otevřelo tvorbu laikům.

Podle trojice kurátorek brněnské výstavy Beaty Jablonské, Denisy Kujelové a Jany Písaříkové nástup konceptuálního umění počátkem 70. let znamenal především posun zájmu od estetických a materiálových kvalit díla k jeho osobnímu, sociálnímu, historickému a často teoretizujícímu kontextu.

Zároveň konceptuální umění vytvářelo svobodný prostor, umožňovalo útěk před oficiální a státem kontrolovanou kulturou.

Spíše než historizující přehled kurátorky vytvořily různorodou mozaiku. Představují různé podoby konceptuální práce s kresbou a fotografií, časté jsou hry a experimenty na pomezí obrazu a psaného slova.

Expozice též dokumentuje různé akční a environmentální počiny.

Nechybí ani časová osa, která zachycuje informace o výstavách v soukromých bytech, vestibulech a dalších alternativních prostorech spolu s dobovým politickým a kulturním kontextem.

Expozice je podle kurátorek jedinečná zejména svou snahou poukázat na společná východiska výtvarné scény, která je od rozpadu Československa vnímaná jako dva samostatné celky.

Přitom tehdy existovala intenzivní spolupráce a dialog.

ČTK
Přeposlat
Diskuse
reklama

Proruský dezinformační server Aeronet se snaží ovlivnit prezidentské volby. Tvrdí, že Zemanovy soupeře sponzorují Soros a Schwarzenberg

Díky chybě v programu by mobily mohly mít dvojnásobně delší výdrž baterie než nyní, tvrdí student z Brna. Vyhrál soutěž IT diplomek

Stovky typů notebooků od HP obsahovaly špionský software. Mohly tak sledovat vše, co jejich majitelé napíší, včetně hesel

GIBS zasahuje v Praze kvůli ovlivňování trestních řízení. Zadržela čtyři policisty

Český zemědělec má od EU dostávat stejně jako francouzský, říká kandidát na ministra Milek. Hodlá to prosadit v Bruselu

reklama