reklama

Dočekalovým Životem a trestem z Budapešti začíná festival Divadlo. Zvedá sekeru, aby tnul do živého

  • V Plzni tuto středu začíná mezinárodní festival Divadlo.
  • Během týdne nabídne průřez aktuální českou divadelní produkcí.
  • Polské či maďarské soubory přivezou inscenace, které hýbou středoevropskou divadelní scénou.
jarvis_59b7f6fc498e2987daabf7d2.jpeg Festival Divadlo dnes v Plzni otevře ceněná maďarská adaptace Dostojevského románu Zločin a trest. V Budapešti ji režíroval Michal Dočekal. Foto: Festival Divadlo, Berenike Gal

Sekera zavěšená na zdi je zřejmě určena k použití v nejvyšší nouzi. Připomíná kladiva "poslední záchrany" umístěná ve vozech hromadné dopravy. Stejně jako ony je uložena ve vitríně − při ohrožení rozbijte sklo.

Dramatická situace, v níž kdosi sklo vyrazí a sekeru použije, nejspíš nastane. Už za několik hodin v Plzni. Přesně podle staré divadelní poučky: visí-li na jevišti puška, musí z ní někdo vystřelit. Dnes by to mělo zjistit publikum v plzeňském Velkém divadle. Budapešťský soubor Vígszínház zde uvede adaptaci Dostojevského románu Zločin a trest. A spisovatelův neblahý hrdina Raskolnikov se přece v nouzi ocitl a sekerou vraždil.

Maďarský Vígszínház je jedním z osmi zahraničních souborů, které vystoupí na 25. ročníku festivalu Divadlo v Plzni. A jedním z těch, které mají sílu "vzít sekeru" a tnout do živého.

Když o maďarské a polské divadelní scéně, jejíž špičkoví zástupci se objevují v programu týdenního plzeňského festivalu, hovoří člen jeho dramaturgické rady Michal Zahálka, nešetří uznáním.

Navíc připomíná pro Čechy dobrou zprávu, že Zločin a trest, který se v Maďarsku stal jednou z nejoceňovanějších loňských inscenací, režíroval někdejší šéf činohry pražského Národního divadla Michal Dočekal.

To ale neznamená, že by české divadlo mělo zpychnout − což platí ještě víc ve srovnání s tradičně odvážnou polskou scénou. "Odvážné v českém divadle není na rozdíl od Polska tak trochu nic, přesto české divadlo hodnotím optimisticky," glosuje situaci Zahálka nad programem plzeňského festivalu, který představí také to nejlepší z tuzemské divadelní produkce uplynulé sezony.

"Polská divadla se nebojí patosu, ke kterému v české mentalitě laskavého humoru, zevšeobecňování a bagatelizování nemáme sklon," vysvětluje.

Bruselský Smutek

Jedním ze zahraničních hostů plzeňského Divadla bude bruselský soubor Das Fräulein. "V inscenaci Smutek si pohrává s jazykem i situacemi, je to zábavná, vtipná činohra v duchu her Martina McDonagha," odkazuje člen dramaturgické rady festivalu Michal Zahálka na populárního britského dramatika, jehož dílo je pověstné drsným humorem i zobrazováním násilí. Dodává však, že bruselská inscenace zároveň reflektuje narůstání extremismu v současné evropské politice: "Postavu, která může připomenout jednu krajně pravicovou francouzskou političku, hraje sama režisérka Anne-Cécile Vandalemová."

Podle Zahálky má ale tuzemské divadlo například tvůrce, kteří precizním způsobem experimentují s formou i jazykem.

"Ve festivalovém programu to zastupuje inscenace Bludiště seznamů režiséra Jiřího Adámka. Minimalistická nezpívaná opera," připomíná dramaturg dílo inspirované knihou Umberta Eca a s hudbou Martina Smolky, kde je libreto složeno z výčtů, rejstříků a seznamů.

To, že není česká divadelní scéna společensky vyhraněnější, může souviset také s publikem. "Nemáme tu výrazně nábožensky orientovanou diváckou obec jako v Polsku. A na rozdíl od Maďarska zde nejsou žádní až tak vydatní národovci," míní Zahálka.

Mnohé zesilují i autoritářské tendence v Kaczyńského Polsku a Orbánově Maďarsku. "Polská vládní strana má snahu dosazovat do vedení divadel své lidi, kteří povedou soubory v rozporu s dosavadním směřováním," upozorňuje.

V komplikované situaci se tak ocitly i dvě evropsky významné osobnosti polského divadla: Jan Klata, který do letoška vedl krakovské Národní Staré divadlo, a Krystian Lupa působící v Polském divadle ve Vratislavi.

Na to, že ještě horší situace je v Putinově Rusku, festival upozorňuje peticí zastávající se režiséra Kirilla Serebrennikova. Ředitel moskevského Gogol Centra je v domácím vězení. Čelí obvinění ze zpronevěry peněz určených pro inscenace, které údajně neuvedl.

"Inscenace se ale realizovaly, a dokonce s velkým úspěchem. Byly rovněž uvedeny na prestižních mezinárodních i ruských festivalech. Nelze uvěřit tomu, že Serebrennikovovo stíhání nemá politický podtext," uvádějí pořadatelé festivalu na konto divadelníka, který se ocitl v nejvyšší nouzi − festival Divadlo tedy musel rozbít sklo.

Ivan Hartman
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ve městě, kde Merkelová prožila své dětství, cítí k německé kancléřce respekt, ale rozhodně ne obdiv

Evropská komise zkoumá závadnost rumového aroma. Lihovarníci chystají změnu receptu tuzemáku

Trump vyhlásil bankovní blokádu KLDR. Obchod se Severní Koreou zakáže bankám i Čína

Investiční rating od Moody's sníží cenu, za kolik si CPI Property Group půjčuje, věří šéf firmy Němeček

Volný pohyb osob je bláznivý nápad, hřímal euroskeptik Farage na setkání příznivců Svobodných v Praze

reklama