reklama

Jdi do rohu a styď se. Výstava v Praze představuje Lubomíra Typlta a jeho obrazy malované temperou

  • V pražské Galerii U Betlémské kaple začala výstava Lubomíra Typlta nazvaná Vizionáři.
  • Zaměřuje se na specifickou část autorovy tvorby: malbu temperou.
  • Zároveň dokumentuje vývoj Typltovy tvorby, proměnu motivů a jejich variace.
Přehlídka nazvaná Vizionáři potrvá do 4. října. Přehlídka nazvaná Vizionáři potrvá do 4. října. Foto: www.galerieubetlemskekaple.cz

Po pražské galerii DSC Gallery, kde minulý měsíc představil zbrusu nový cyklistický objekt inspirovaný obrazy z 19. století, má nyní malíř Lubomír Typlt výstavu v Galerii U Betlémské kaple.

Zaměřuje se na jeho obrazy malované temperami včetně těch, které vznikly v roce 2017. Přehlídka nazvaná Vizionáři potrvá do 4. října.

"Pro sledování vývoje motivů v Typltově malbě jsou tempery nenahraditelným zdrojovým dokumentem," říká kurátor Petr Vaňous.

"Objevují se v nich dva základní tematické okruhy. Prvním je figura ve vztahu k životním projevům jako pohyb, spánek či komunikace, druhým je metaforický svět lidských konstrukcí a produktů, které zužitkovávají lidské poznání, energii a čas," dodává.

V obrazech malovaných temperami autor často rozpracovává své typické náměty a motivy, mezi nimiž jsou předobrazy velkoformátových maleb – například Kolo s konvemi, Žlutozelená vodní elektrárna, Pinocchiův konec, Koncilium nebo Jedlíci kukuřice.

V některých kresbách Typlt propojuje motivy, k jejichž malbě nakonec nedošlo – například vanu a konev, pláty skla a kočky nebo barely a elektrárny.

Jedinečná je podle kurátora Vaňouse studijní kresba kočky pijící z konve z roku 1999. Motiv se v modifikované podobě objevil na jediném Typltově obraze z počátku roku 1999.

Výrazným Typltovým tématem jsou i sarkastické morality nebo náměty ohlašující existenciální úzkost.

Samostatnou kapitolu pak tvoří motivy opakujících se figur, které kriticky odkazují na genetické i mentální klonování lidských bytostí a hrůznost všeho, co se jeví jako sobě podobné a ve své podobnosti jako anonymní a odcizené.

Lubomír Typlt studoval ilustraci a poté malbu v Praze u Jiřího Šalamouna a v Brně u Jiřího Načeradského.

"Jeho obrazy jsem poprvé viděl, když mi bylo patnáct let, na výstavě v Galerii hlavního města Prahy. V tehdejší porevoluční atmosféře byla potřeba určitá radikalita. Jeho díla byla velmi tvrdá, trochu punková, což mě velice oslovilo," řekl Typlt v loňském rozhovoru pro Radio Praha.

Mezi svůj velký inspirační zdroj tento někdejší student malířské školy v Düsseldorfu řadí obrazy německého impresionistického a později i expresionistického výtvarníka Lovise Corintha z přelomu 19. a 20. století.

"Přímo na Načeradského jsem tedy nenavazoval. Když jsem byl v jeho ateliéru, maloval jsem mrtvé kočky, ale na figuru jsem se ještě necítil," líčil Typlt.

"Tehdy mě uhranul Lovis Corinth, jehož výstavu jsem viděl v roce 1996 v Berlíně. Zároveň tam vystavoval i Georg Baselitz. Najednou bylo vidět, kolik lidí z Corintha vycházelo. Když jsem se o tom bavil s Jiřím Načeradským, přiznal, že Corinth byl také jeho velkou láskou. Měli jsme tedy společný inspirační zdroj," dodal v rozhlasovém rozhovoru.

kul
Přeposlat
Diskuse
reklama

Český trh s nemovitostmi je pro investory příliš drahý. Lepší návratnost financí tak začali hledat u sousedů

Postavila se agresivní politice Ruska a udržela Evropu jednotnou. Nemá charisma, ale lidé jí věří, říká životopisec Merkelové

Parašutista na Dnu armády dopadl mezi diváky. Na místě je několik zraněných

Na startupovou akci do San Franciska přivezli nejsilnější tým Češi. V Silicon Valley však uspěje jen zlomek

Plná náměstí a politici na pódiích jsou při kampani minulostí, za voliči se jezdí na vinobraní či poutě

reklama