reklama

Ztrestáme každého, kdo urazí Čínu. Vlastenecký film, v němž Číňané válčí se Západem, láme rekordy

Čtěte více: Wu Ťing | filmový průmysl | Čína | armáda
  • Čínská kina ovládl film o tom, jak skupina Číňanů v Africe zachraňuje místní před žoldáky ze Západu.
  • Film vyzývá Číňany, aby se ani v zahraničí nepoddávali.
  • „Ztrestáme každého, kdo urazí Čínu, ať je jakkoliv daleko,“ zní reklamní slogan snímku, před nímž se promítají propagandistické klipy o socialistických hodnotách.
Čínský film Wolf Warriors 2 natočil a hlavní roli v něm ztvárnil Wu Ťing, odborník na akční scény a pomyslný nástupce Jackieho Chana či Jet Liho. Čínský film Wolf Warriors 2 natočil a hlavní roli v něm ztvárnil Wu Ťing, odborník na akční scény a pomyslný nástupce Jackieho Chana či Jet Liho. Foto: China Film Group Corporation

Vlastenecký akční film, v němž čínští vojáci zachraňují zbědované Afričany před zlým Západem, se v úterý stal komerčně nejúspěšnějším titulem všech dob v čínských biografech.

Jak píše agentura AFP, snímek nazvaný Wolf Warriors 2 provází reklamní slogan „Ztrestáme každého, kdo urazí Čínu, ať je jakkoliv daleko“.

Film vypráví o skupině bývalých příslušníků čínských speciálních jednotek, kteří v neupřesněné africké zemi sužované válkou zachraňují své krajany i utlačované Afričany před rebely a žoldáky západních mocností.

Podle BBC je to v podstatě naruby obrácená typická hollywoodská látka, jen s tím rozdílem, že na spravedlnost a světovou bezpečnost tentokrát dbají Číňané.

Zahraniční servery často zmiňují závěrečnou scénu, v níž figuruje záběr na čínský pas a výzva Číňanům, aby se ani v cizích zemích nepoddávali, pokud se ocitnou v nesnázích. „Pamatujte, že za vámi stojí vaše silná vlast,“ říká jedna z postav.

Soukromě financovaný snímek, jenž trvá přes dvě hodiny, se podle agentury AFP veze na vlastenecké vlně podporované vládnoucí Komunistickou stranou Číny.

Ta mimochodem nedávno zprovoznila svoji první zahraniční námořní základnu ve východoafrickém státě Džibutsko, což zvyšuje mezinárodní vojenský vliv Číny.

Film Wolf Warriors 2 měl premiéru 27. července, od té doby již údajně utržil 3,4 miliardy jüanů, v přepočtu 11,3 miliard korun. Alespoň se na tomto číslu shodují neoficiální web monitorující návštěvnost kin v Číně Maojan, dále významný tamní prodejce vstupenek a jiné zdroje z čínského filmového průmyslu, které agentura AFP oslovila.

Tímto výsledkem, jejž přetiskují také jiné americké oborové servery, tak Wolf Warriors 2 překonali i loňskou čínsko-hongkongskou fantasy komedii The Mermaid, která utržila 3,39 miliardy jüanů a dosud byla největším komerčním hitem čínských kin.

Agentura AFP nicméně upozorňuje, že ne všechny letošní vlastenecké filmy v Číně jsou úspěšné.

Titul The Founding of an Army, mapující vznik Čínské lidové osvobozenecké armády, je obsazený popovými hvězdami a natočený v tradičnějším propagandistickém duchu. Kritici i diváci jsou s ním přesto nespokojeni, stejně jako si na snímek stěžují někteří potomci hrdinů čínské revoluce.

Komerční výsledky filmu jsou s Wolf Warriors 2 nesrovnatelné, a to přesto, že The Founding of an Army mělo premiéru 1. srpna, na kdy připadá 90. výročí založení čínské armády. Při něm prezident Si Ťin-pching po obří vojenské přehlídce slíbil, že bude válčit s každým, kdo by se Čínu pokusil rozdělit.

Snímek Wolf Warriors 2 natočil a hlavní roli v něm ztvárnil třiačtyřicetiletý Wu Ťing, odborník na akční scény a pomyslný nástupce Jackieho Chana či Jet Liho.

Podle AFP má snímek otevřený konec pro případ, že by se autoři rozhodli trilogii uzavřít. Naopak první díl Wolf Warriors z roku 2014 srovnatelný úspěch s nynější dvojkou neměl.

Státní deník Global Times, jenž někdy zprostředkovává názory Komunistické strany Číny, film označil za mimořádný. „Diváky povzbudil natolik, že spousta z nich na sociálních sítích psala, že teď mají chuť přidat se do armády,“ napsal deník.

Agentura AFP upozorňuje, že úspěch filmu hraje do karet také nedávnému opatření čínského prezidenta Si Ťin-pchinga. Ten nařídil, že od 1. července musí tamní kina povinně promítat krátké klipy vyzdvihující „socialistické hodnoty“ a Si Ťin-pchingovo motto o čínském snu – zjednodušeně řečeno vedoucím postavení čínského národa ve světě.

Když byly dva z těchto minutových klipů o víkendu uvedeny v Centru filmu a umění v Šanghaji před projekcí Wolf Warriors 2, publikum tak dostalo enormní dávku patriotismu, popisuje agentura AFP.

Podle britské BBC však za úspěchem Wolf Warriors 2 nestojí jen nepřehlédnutelná zpráva o rostoucím vlivu čínské armády, nýbrž také dobré herecké výkony, honičky a kvalitně natočené akční scény v duchu série Rychle a zběsile – akorát s tanky místo aut.

Číňané snímek dále oceňují za pozornost k detailům, například za věrné repliky nejmodernější techniky a zabraní tamní armády.

Agentura AFP cituje prý nejtypičtější diváckou reakci na film. „Zrovna jsem dokoukal Wolfa. Cítil jsem, jak mi krev pulzuje v žilách. Miluji naši svobodou, mírumilovnou zemi, miluji naši mocnou drahou Čínu!“ napsal jeden z uživatelů na sociální síť Weibo, čínskou obdobu Twitteru.

BBC si naopak všímá i negativních komentářů. „Režisér Wu Ťing zneužil politických nálad. Je to celé jen reklamní trik,“ napsal jeden autor na populární čínskou stránku Douban, kde uživatelé mohou hodnotit a komentovat filmy. „Kdysi jsme se osobnímu hrdinství uměli smát. Když ale s vlastenectvím spojíte neporazitelné superhrdiny, už se to vůbec nedá brát vážně,“ uvedl jiný uživatel.

kul
Přeposlat
Diskuse
reklama

Z pražských sídlišť by se mohly stát vyloučené lokality. Vzor pro uzdravování panelových ghett ukazuje Nizozemsko

Šokuje mě, když vidím lidi pracující ve fabrikách za 16 tisíc. Pro mnohé se toho od socialismu moc nezměnilo, říká Zaorálek

Koruna je tam, kde byla před intervencemi. Posilování ale může zarazit úspěch Okamury a komunistů

Vlk z Wall Street míří do Česka. Dravý byznysmen bude v Praze radit podnikatelům, jak dosáhnout větších obratů

Větší rozdíl mezi mzdami mužů a žen je v rámci EU už jen v Estonsku, ukázala nová studie

reklama