reklama

Co stojí za úspěchem hitu Despacito? Rostoucí popularita latinskoamerické hudby, které pomáhá Spotify

Čtěte více: hudební průmysl | USA
  • Španělský hitový song Despacito na YouTube překročil hranici 3 miliard přehrání.
  • V globálním žebříčku streamovací služby Spotify je mezi 50 nejúspěšnějšími písněmi osm latinskoamerických.
  • Spotify cíleně pracuje na tom, aby se země jako Německo, Itálie, Švýcarsko, Velká Británie či USA seznamovaly s latinskoamerickou muzikou.
Na snímku z dubnového předávání cen Latin Billboard Awards Luis Fonsi a Daddy Yankee zpívají svůj hit Despacito. Na snímku z dubnového předávání cen Latin Billboard Awards Luis Fonsi a Daddy Yankee zpívají svůj hit Despacito. Foto: ČTK/AP

Z milostné taneční písně Despacito se stal hit letošního léta. Dílo zpěváka Luise Fonsiho a rapera Daddyho Yankeeho z karibského ostrova Portoriko, kde se hovoří převážně španělsky, oslovilo mnohem širší publikum než jen to latinskoamerické.

Jako vůbec první skladba v historii Despacito na YouTube překročilo hranici 3 miliard přehrání, už třináctým týdnem se drží na špiči americké hitparády Billboard Hot 100 a kromě toho dalším španělsky zpívaným písním otevírá dveře do amerických rádií, píše agentura AP.

„Na Despacitu je krásné, že nikdy nemělo být crossoverovou skladbou,“ říká jeden z autorů skladby Luis Fonsi v narážce na pojem označující to, když skladba určená konkrétnímu publiku osloví širší masu lidí.

„Když jsem si sedl s kytarou a začal jsem na Despacitu pracovat, chtěl jsem prostě napsat píseň, na kterou by se lidé napojili a chtěli na ni tancovat. Je hezké, jak přirozeně na tu vlnu naskočil celý svět,“ dodává Fonsi.

Úspěch Despacita prý považuje spíš za náhodu. „V té melodii, rytmu a produkci je nicméně asi něco magického. Na Despacito tančí všichni od Ruska po Austrálii, Velkou Británii, Francii, USA až po Jižní Ameriku,“ dodává Fonsi.

Na špici amerického žebříčku Hot 100, jejž časopis Billboard sestavuje podle aktuálních prodejů, se Despacito ocitlo jako první španělská píseň od roku 1996, kdy zde bodovalo taneční duo Los del Rio s Macarenou.

Latinskoamerická pobočka Universal Music vydala Despacito v lednu.

Od té doby má skladba prodeje ve výši 7,7 milionu jednotek, což je ovšem nutné brát s nadsázkou – analytická společnost Nielsen Music do tohoto čísla složitým přepočítáváním zahrnuje také počet přehrání písně i videoklipu na streamovacích platformách.

Ovšem latinskoamerickému žebříčku časopisu Billboard vládne Despacito již sedmadvacet týdnů.

Podle některých k popularitě Despacita pomohl Justin Bieber, když v dubnu španělsky zazpíval v jeho remixované verzi. Šéfka latinskoamerické pobočky streamovací služby Spotify Rocio Guerrová však tvrdí, že je to naopak. „Technicky vzato Justin Bieber objevil Despacito jen proto, že už bylo populární,“ říká.

V globálním žebříčku Spotify se remix Despacita s Bieberem držel na první pozici po dobu čtrnácti týdnů. Teprve minulý týden jej vystřídala kompozice Mi Gente od kolumbijského zpěváka J Balvina – tedy další latinskoamerický song slavící úspěch na mezinárodním trhu, připomíná agentura AP.

„Nestalo se to samo od sebe. Latinskoamerický hudební průmysl a tvůrčí komunita na tom pilně pracují už dlouho. Tyto skladby nejsou úspěšné jen v Americe, nýbrž celosvětově,“ míní manažerka Spotify a dále vychvaluje svoji streamovací platformu.

„Služby jako Spotify všem na světě umožňují poslouchat zároveň stejnou píseň. Díky tomu se tvorba latinskoamerických umělců může dostat do globálních hitparád,“ říká.

Nyní v globálním žebříčku Spotify mezi padesáti nejhranějšími songy figuruje osm latinskoamerických.

„Čím více se jich tam objevuje, tím více si lidé zvykají na to, poslouchat hudbu zpívanou v jiném jazyce,“ dodává Rocio Guerrová ze Spotify.

Její služba prý poslední dva roky aktivně pracuje na tom, aby se země jako Německo, Itálie, Švýcarsko, Velká Británie či USA seznamovaly s latinskoamerickou hudební kulturou.

Podle agentury AP se to zjevně daří. Španělsky zpívané Despacito v žebříčku Spotify vystřídalo anglického zpěváka Eda Sheerana. A ve statistikách Spotify je nyní latinskoamerická hudba třetím nejvyhledávanějším žánrem po popu a hip hopu.

Latinské rytmy ovšem podbarvují také anglickojazyčné hity – například skladbu Wild Thoughts od DJ Khaleda a Rihanny, která využívá sample z megahitu Maria, Maria kytaristy Carlose Santany.

Luis Fonsi, jeden z autorů Despacita, nechce tento trend přičítat úspěchu své písně. Pouze skromně říká, že Despacito věci napomohlo.

„Myslím, že dveře jsou (pro latinskoamerickou hudbu v anglickojazyčných zemích) otevřené a ještě dlouho se nezavřou. Tímhle létem to neskončí. Dlouho jsme čekali na to, až latinskoamerická hudba prorazí do mainstreamu. Nesmírně se mi líbí, že můžeme spolupracovat napříč jazykovými bariérami,“ dodává Fonsi.

kul
Přeposlat
Diskuse
reklama

Z pražských sídlišť by se mohly stát vyloučené lokality. Vzor pro uzdravování panelových ghett ukazuje Nizozemsko

Šokuje mě, když vidím lidi pracující ve fabrikách za 16 tisíc. Pro mnohé se toho od socialismu moc nezměnilo, říká Zaorálek

Koruna je tam, kde byla před intervencemi. Posilování ale může zarazit úspěch Okamury a komunistů

Vlk z Wall Street míří do Česka. Dravý byznysmen bude v Praze radit podnikatelům, jak dosáhnout větších obratů

Větší rozdíl mezi mzdami mužů a žen je v rámci EU už jen v Estonsku, ukázala nová studie

reklama