Ve velkém se na festival Colours of Ostrava letos vrátila pražská kapela Tata Bojs.

Po dvou letech ve středu večer opět vystoupila na druhé hlavní scéně festivalu, tentokrát však s novou scénografií a hostujícím bubeníkem Tomášem Neuwerthem. Frontman kapely Milan Cais však pro letošní festival také navrhl limitovanou edici designových tenisek.

Ve čtvrtek odpoledne o ní hovořil během debaty, která se uskutečnila v rámci diskusního fóra Meltingpot.

"Necítím se býti designérem, vystudoval jsem sochařství a maluju akvarely. Dělám své věci, které jdou zevnitř, a toto je svým způsobem komerční práce," podotkl Cais, který si prý vzal týden na rozmyšlenou, když ho s nápadem na designovou kolekci bot oslovili pořadatelé a firma Baťa.

"Nakonec jsem si řekl, že je to výzva, kterou člověk nedostane každý den," dodal.

Šest barevných variant bot Cais vytvořil ve spolupráci s ostravským studiem Kantors Creative Club. _"Podešev byla daná dopředu, nemohl jsem vymýšlet jiný tvar ani formu. Ale prosadil jsem, aby se ty boty sjednotily, v původní verzi byly dámské boty sportovní a nekorespondovaly s těmi pánskými," řekl Cais.

"Vybral jsem barevné kombinace, protože to jsou boty pro pestrý barevný festival, který slučuje hudbu z celého světa. Chtěl jsem, aby ty boty byly zábavné, letní a hravé. A také aby se v nich dalo dobře chodit po štěrkových cestách," dodal v narážce na areál Dolních Vítkovic, kde se festival odehrává.

Boty jsou od minulého měsíce k dostání ve vybraných prodejnách Baťa, přímo na festivalu se prodávají ve stánku umístěném u plynojemu Gong.

Čtvrteční debatu s Caisem a basistou Markem Huňátem alias Mardošou moderoval editor časopisu Reflex Matěj Bartošek. Během zhruba hodinové diskuse na plátně promítal různé Caisovy skici včetně návrhu kulisy pro letošní koncert Tata Bojs na Colours se zavěšenou koulí pod pódiem.

"Na festivalu hrajeme od jeho prazačátku a organizátoři nám dávají privilegium hezkých časů na velkých pódiích. My jim sem proto vždy přineseme scénu či nějaký bonus navíc," vysvětlil Cais, podle nějž si scénu kapela sama zaplatila a "nebylo to levné". Na dalších koncertech už prý k vidění nebude.

"My vlastně nikdy nevíme, jaké to je. Zvuk neslyšíme a scénu nevidíme. Máme pocity, ale ty s tím vždy tolik nesouvisí," poznamenal basista Mardoša.

Cais během debaty připomněl také návrh scény pro koncert Tata Bojs na Colours of Ostrava roku 2009, kdy skupinu doprovázelo dívčí Ahn Trio z americké hudební školy Juilliard.

Pro komorní vystoupení, při němž skupinu doprovázelo violoncello, klavír a housle, si Cais představoval scénu s "lampičkami jako z obýváku a velkým lustrem z elastické látky".

Kvůli nedostatku financí ale nápad na lustr nakonec musel opustit. A stejně tak se Caisovi nikdy nepodařilo realizovat jiný návrh zvaný Tata Music Spaceship – ten počítal s tím, že kapela bude hrát v uzavřeném stanu připomínajícím vzducholoď.

"U scénografií takto velkolepého charakteru vše začíná a končí u peněz," podotkl.

Cais dnes ovšem vymýšlí scény také pro jiné kapely, například pro nedávné turné skupiny Lucie či pro velký koncert kapely Zrní v pražském Foru Karlín. "Dlouho se to ve mně lámalo. Vymýšlel jsem věci pro naši kapelu a najednou mám něco dělat pro konkurenci?" popisoval Cais, proč váhal, než obě nabídky přijal.

Čtvrteční diskuse se však zaměřovala ne na samotné Tata Bojs, nýbrž především na další aktivity jejich dvou nejznámějších členů.

Mardoša tak například přečetl fejeton z chystané knihy svých sebraných sloupků, jež publikuje v deníku Metro. Půjde o jeho třetí knihu – již v polovině 90. let vydal knihu Cool v plotě, v předešlé dekádě pak titul Nanbook.

"Bude to tedy autorské čtení ke knize, která ještě neexistuje," podotkl moderátor Bartošek.

Ten velkou část debaty věnoval nedávným výstavám Milana Caise v pražské Vile Pellé, trutnovské Galerii Uffo či opavském Obecním domě.

Vystudovaný sochař Cais s titulem z pražské Akademie výtvarných umění uspořádal sérii větších přehlídek svých uměleckých děl po pěti letech. Své instalace, objekty a akvarely sjednotil pod název Dveře dovnitř.

"Dveře jsou banální předmět, s nímž se denně setkáváme. Bereme za kliku, ani si neuvědomujeme, že procházíme z prostoru do prostoru. Když se to povýší do filosofičtější roviny, je to významná událost, třeba když člověk v životě přechází z jednoho období do druhého," řekl Cais, jemuž se prý v životě nedávno přihodilo něco podobného, a tak se rozhodl "studovat to na sobě".

Například své abstraktní akvarely, které byly na výstavách k vidění, Cais označil za jakousi niternou fotografii. "Jsem sochař a cítím se silnější v trojrozměrném prostoru, ale s papírem mě baví pracovat," řekl Cais a popsal, že zatímco samotné akvarely vznikají během půlhodiny, či dokonce jen minuty, vždy jim předchází několikahodinové soustředění, "mentální práce", jak to nazval.

Na názvech jednotlivých akvarelů pak ilustroval, nad jakými tématy přemýšlí. "Může to být lehkost, energie přerodu, změna, odcizení nebo odcizení po čase, odloučení, takováhle témata mě v poslední době zajímají," dodal.

Od svého předešlého vystoupení na Colours of Ostrava roku 2015 stihli Tata Bojs vydat alba A/B a nedávnou živou nahrávku koncertu, jejž odehráli se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.

Na letošní podzim kapela chystá sedm vystoupení s hosty Markem Doubravou, Tomášem Neuwerthem a Klárou Nemravovou, během nichž se vrátí ke svému albu Futuretro z roku 2000.

Koncerty se uskuteční například v brněnském Sonocentru či v pražském Divadle Archa, Paláci Akropolis a klubu Roxy.