Americký raper a producent Jay-Z koncem měsíce vydá novou desku. V pondělí to oznámila streamovací služba Tidal, která bude album nazvané 4:44 distribuovat od pátku 30. června.

Kromě platících uživatelů Tidalu na nahrávku dosáhnou také zákazníci telekomunikační společnosti Sprint, která ve streamovací službě Tidal začátkem roku koupila třetinový podíl, upozorňuje agentura AFP.

Přestože se o raperově novém albu spekulovalo dlouho, Jay-Z oznámení učinil teprve nyní, krátce poté, co se jeho partnerce Beyoncé narodila dvojčata.

Časopis Forbes v této souvislosti upozorňuje, že Jay-Z a Beyoncé svůj medializovaný vztah často záměrně využívají. Například před vydáním zpěvaččina posledního alba zřejmě využili spekulace o tom, že se jejich vztah rozpadá, aby o desku a následné turné zvýšili zájem, upozorňuje Forbes. Podle něj není náhoda, že Jay-Z své nové album představil nyní, krátce po narození dvojčat.

"Jay-Z je globální ikonou. Našim zákazníkům poskytneme mimořádnou příležitost být mezi prvními, kteří album 4:44 uslyší," uvedl šéf Sprintu Marcelo Claure.

Reklamní kampaň na desku 4:44 odstartovala už začátkem měsíce, kdy se plochy s touto časomírou objevily na síti a také na newyorském náměstí Times Square.

Později je doprovodil tajuplný film na službě Tidal, v němž účinkují afroameričtí herci Mahershala Ali v roli boxera, Danny Glover a herečka Lupita Nyong’o.

"Dopisy tátovi, které jsem nikdy nenapsal / Připravené projevy, které jsem nepřečetl / Na papíře slova, která jsem nečetl / A v hlavě nenapsané prózy," rapuje v závěru videoklipu Jay-Z.

Nová nahrávka je značně očekávaná, sedmačtyřicetiletý raper naposledy roku 2013 vydal desku Magna Carta... Holy Grail. Od té doby zveřejnil singl Spiritual, jímž reagoval na vlnu policejního násilí vůči černochům v USA, a podílel se na skladbách Beyoncé, Pushy T či Franka Oceana. Také produkoval několik dokumentárních filmů.

Podle nedávných spekulací raper skladby pro nové album vytvářel s producenty Zaytovenem, Swizz Beatzem či umělcem zvaným No I.D. Zatím ale jde jen o neověřené spekulace.

No I.D se v minulosti podílel na raperově desce The Blueprint 3, kde produkoval šest z 15 skladeb. Předešlé album Magna Carta... Holy Grail pro změnu stálo na spolupráci s producentem Timbalandem.

Fanoušci nyní znají datum vydání nové desky, nevědí však nic bližšího o její náplni.Vzhledem k existenci videa 4:44 se nabízí varianta, že by Jay-Z vydal takzvané vizuální album, které má vedle hudební náplně druhou, stejně významnou obrazovou složku. Takto to udělala právě jeho partnerka Beyoncé se svým loňským titulem Lemonade.

Také Beyoncé svoji desku Lemonade exkluzivně poskytla Tidalu, než ji začala distribuovat přes Apple a jeho službu iTunes.

Jay-Z firmu Tidal koupil roku 2014 od norské společnosti Aspiro a snaží se ji profilovat coby službu určenou hudebním nadšencům. Tidal se zaměřuje na exkluzivní obsah, původní videonahrávky a kvalitní zvuk.

Přestože obliba streamované hudby však celosvětově roste, Tidalu se růst nedaří a zůstává ve stínu známějšího švédského Spotify, dodává agentura AFP.

Časopis Forbes však upozorňuje, že telekomunikační společnost Sprint do Tidalu začátkem roku investovala 200 milionů dolarů a že celková hodnota Tidalu se odhaduje na 600 milionů – to je zhruba trojnásobek částky, za kterou ji Jay-Z před dvěma roky koupil. Během této doby raper žádné nové album nevydal.

Je tedy možné, že s tímto oznámením čekal, aby zvýšil cenu a atraktivitu Tidalu v očích investorů, jako je právě Sprint, spekuluje Forbes.

V roce 2009 raper zveřejnil desku The Blueprint 3 ve spolupráci s koncertní agenturou Live Nation, s níž uzavřel smlouvu na 150 milionů dolarů. Když pak před čtyřmi lety vydával desku Magna Carta... Holy Grail, podepsal smlouvu se Samsungem na pět milionů dolarů. Společnost pak nahrávku rozdala milionu svých zákazníků.

Se zpřístupněním nového alba exkluzivně na Tidalu jako by ale Jay-Z zůstával v minulosti, zatímco zbytek hudebního průmyslu se od exkluzivních dohod s jednou službou odvrací, dodává časopis Forbes. Poskytování hudby výhradně jen jedné platformě vloni kritizoval třeba šéf Universalu Lucian Grainge a také zpěvačka Taylor Swiftová již svoji tvorbu zpřístupnila napříč všemi streamovacími službami.

Jay-Z ale zřejmě nadále spoléhá, že jeho hudba je natolik jedinečná, aby firmám Sprint a Tidal přinesla nové zákazníky.

Franka Ocean