reklama

Začíná nejdůležitější filmový festival světa. V Cannes soutěží Slovák z FAMU, mezi porotci je Och

  • Ve středu v Cannes začíná nejdůležitější filmový festival světa.
  • Po mnoha letech se o cenu v jedné z hlavních soutěží ucházejí Češi.
  • György Kristóf je sice Slovák, ale studoval na pražské FAMU. V jeho filmu nenápadně rezonuje téma migrace.
jarvis_591b3483498ebe482ba825b8.jpeg Také letošní ročník festivalu v Cannes provázejí bezpečnostní opatření. Foto: Reuters

Vlny se otírají o písek, znovu se vracejí do moře. "Nová vlna přichází setřít tu předešlou," píše se trochu symbolicky v anotaci slovensko-maďarsko-českého filmu Out, který se bude ucházet o cenu ve druhé hlavní soutěžní sekci prestižního festivalu v Cannes. Ve středu začíná jeho jubilejní 70. ročník.

Hrdina snímku Out, padesátník Ágoston, míří z východního Slovenska k Baltu nejen za prací, ale také za životním snem − chce chytit velkou rybu.

Spolu s ním jako by i filmaři ze střední Evropy mířili za svým snem konečně prorazit se snímkem, který bude mít velký mezinárodní dopad. Cannes je nejdůležitější festival na světě a úspěch v jedné z jeho dvou oficiálních soutěží Česko naposledy zažilo roku 1994, kdy zde vyhrál snímek Lekce Faust od Jana Švankmajera.

György Kristóf, režisér Outu, je sice Slovák, ale studoval na pražské FAMU. Tam jeho film vznikal za přispění českých střihačů, zvukařů i producentů.

Jako Kristófovy krátké snímky je i tento osobní. "Sám jsem v těch krajinách jako Lotyšsko či Maďarsko žil, ale film jsem natočil spíše o generaci svých rodičů, odráží se tu i příběh mého otce," říká Kristóf, který je Slovák podle pasu, avšak většinu života prožil v Maďarsku.

Už název jeho cvičení z prvního ročníku FAMU zněl Hranice. V etudě natočené takřka na jediný záběr se beze slov jen ve tváři hrdinky, která jde prodat své dítě, odrážela tíseň života "na hranici", na okraji, ať už sociálním, či geografickém. A traumat nejen rodinných, ale i těch slovensko-maďarských se dotýkal také režisérův bakalářský film Hotel Úsvit.

"Oproti mým studentským snímkům má Out pozitivnější tón," přibližuje nyní Kristóf. Natočil prý nezvyklou road movie z východní Evropy, kde hrdina přijde o práci, a tak se v jedné fázi života rozhodne, že prostě nebude dělat nic než chytat ryby.

Další novinky

◼ Už dvakrát Rakušan Michael Haneke v Cannes vyhrál nejprestižnější cenu, Zlatou palmu. S filmem Happy End letos soutěží o zisk třetí, což se dosud nikomu nepodařilo.

◼ Ruský režisér Andrej Zvjagincev před třemi lety do Cannes přivezl zdrcující portrét ruské společnosti ve filmu Leviathan. Podobně silnou podívanou slibuje jeho letošní novinka Loveless.

◼ Korejské sci-fi Okja režiséra Bong Joon-hoa o dívce a obřím monstru dokládá, že o Zlatou palmu soutěží také žánrové tituly.

◼ Očekávání budí i nové filmy Američanky Sofie Coppolové či ruského tvůrce Sergeje Loznici.

Originalita tohoto zdánlivě obyčejného příběhu k filmu přitáhla i českého producenta Jiřího Konečného ze společnosti Endorfilm. "Starší chlapík, kterého vyhodí z práce, má sen o rybaření. Přijme výzvu jít za prací v loděnicích na Baltu. Ale zjistí, že je to podvod. Přišlo mi to jako velmi odvážný námět," vysvětluje Konečný.

Podle něj sice finančně jde o minoritní českou koprodukci, ale oproti podobným loňským titulům z Cannes − jako byly snímky Personal Shopper či Tanečnice − se na filmu Out podíleli Češi také v hlavních tvůrčích profesích.

"Bez výrazného českého vkladu by se do Cannes nedostal, práce na zvuku a střihu byla klíčová," domnívá se Konečný, který snímek vnímá jako další krok k prosazení českého a slovenského filmu na mezinárodním poli.

"Sám jsem se podílel na několika mezinárodně úspěšných filmech, ale na takový zásah, jakého byla v poslední době schopná polská Ida či německý Toni Erdmann, stále čekáme," popisuje Konečný stav tuzemské kinematografie. V té se nicméně během posledních let objevilo několik výrazných debutů. A díky Státnímu fondu kinematografie se tuzemští tvůrci a producenti podílejí na stále více evropských koprodukcích.

"Věřím v producentskou kulturu. Producentská odvaha, to, jaká rozhodnutí producenti dělají, může utvářet celé filmové prostředí," domnívá se Konečný, podle něhož je tuzemský filmový systém dobře nastavený.

"I v evropském měřítku funguje dobře, od fondu přes televize až po distributory. Jen je otázka, jestli je i dost odvážný," dodává s tím, že nyní se čeká na ten jeden výrazný film, s jehož mezinárodním úspěchem by mohlo dojít k podobné filmové obrodě jako třeba v Rumunsku.

Zda by takovým slovensko-českým úspěchem mohl být příběh pouti za rybářským snem z filmu Out, v němž nenápadně rezonuje i téma migrace, se brzy ukáže.

V soutěžní sekci nazvané Un Certain Regard se Out bude poměřovat s debuty i s tituly celosvětově uznávaných tvůrců, jako jsou Kijoši Kurosawa, Mathieu Amalric či Laurent Cantet.

V porotě této sekce, kterou vede herečka Uma Thurmanová, přitom zasedá další Čech − umělecký ředitel karlovarského festivalu Karel Och. Každopádně je to po únorových koprodukčních úspěších filmů jako Pátá loď na festivalu v Berlíně další signál, že český film hledí do Evropy.

Tomáš Stejskal
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Rekordnímu počtu Čechů končí fixace hypoték, banky se o ně poperou. Úroky porostou pomaleji, než se čekalo

Říkejte mi Babiš. Šéf hnutí ANO po nuceném odchodu z vlády rozjel volební kampaň v regionech

V Česku se pátrá po bakterii, která na jihu Evropy ničí kilometry plantáží. Nakažené mohou být sazenice ze Španělska

Kolem zkrachovalé vagonky Legios krouží podnikatel Strnad. K jejímu získání vede ale dlouhá cesta

Sociální sítě Miloše Čermáka: Pět věcí, které bychom měli dělat, i když nám o nich tvrdili, že se dělat nemají

reklama