reklama

Divadlem roku kritici vyhlásili Komorní scénu Aréna, z herců uspěli Štorková a Majer

  • Cenu divadelní kritiky za divadlo roku obdržela Komorní scéna Ostrava.
  • Nejlepší herecký výkon podali Pavlína Štorková a Stanislav Majer.
  • Inscenací roku je projekt brněnského Národního divadla a Opery v Göteborgu v režii Davida Radoka.
Herečka Pavlína Štorková převzala Cenu divadelní kritiky za ženský herecký výkon. Herečka Pavlína Štorková převzala Cenu divadelní kritiky za ženský herecký výkon. Foto: ČTK

V Praze byly v pondělí večer předány Ceny divadelní kritiky, dříve pojmenované po Alfrédu Radokovi. Divadlem roku 2016 se stala ostravská Komorní scéna Aréna.

Za herecké výkony byla oceněna Pavlína Štorková v titulní roli inscenace Olga/Horrory z Hrádečku, kterou v pražské Vile Štvanice uvádí Divadlo Letí, a Stanislav Majer v projektu Studia Hrdinů s názvem Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny. Autorem této hry je spisovatel David Zábranský.

V 25. ročníku ankety, kterou pořádá časopis Svět a divadlo, hlasovalo 89 kritiků.

Nejlepší inscenací loňského roku byl vyhlášen projekt opery brněnského Národního divadla a Opery v Göteborgu v režii Davida Radoka a hudebním nastudování Marka Ivanoviče – šlo o kombinaci Bartókovy jednoaktovky Modrovousův hrad a Schönbergova prvního jevištního díla Očekávání.

Za hudbu byl oceněn Jiří Vyšohlíd z královéhradeckého Divadla Drak, který doprovodil inscenaci O bílé lani.

Talentem roku je autor, herec a režisér Tomáš Dianiška, který po angažmá v Liberci zakotvil v pražském Divadle pod Palmovkou.

Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou se stala Olga s podtitulem Horrory z Hrádečku autorky Anny Saavedry a režisérky Martiny Schlegelové.

Spoustu oceněných měla kategorie Scénografie roku.

Vedle Jakuba Kopeckého, jenž byl vyznamenán za královéhradeckou verzi Vianovy Pěny dní, jsou laureáty scénografové Lukáš Brychta, Štěpán Tretiag, Tereza Gsöllhoferová, Eva Justichová a Natálie Rajnišová jako tvůrci podoby projektu Pomezí, jehož dějištěm je neužívaný dům v pražském Karlíně. Tam měla inscenace loni v květnu premiéru. Nyní se vrací a do konce dubna bude mít deset repríz.

Právě tento projekt vytvořil netradiční rámec Cen divadelní kritiky. Má formu takzvaného imerzivního divadla, které vtahuje diváka do děje. A tak se účastníci večera sami pohybovali po rozlehlém domě a vybírali si, čemu věnovat pozornost. Zkoumali detaily zabydlených prostor a skrytá zákoutí ve třech desítkách místností a odhalovali v nich záhadnou minulost zaniklého města.

Ocenění se předávala na různých místech, ve zvukové podobě byla slyšitelná po celém třípatrovém domě.

V neoceňované kategorii Největší zážitek ze zahraničního divadla zvítězil Shakespearův Hamlet, jak ho v režii Thomase Ostermeiera uvedla berlínská Schaubühne na Pražském divadelním festivalu německého jazyka.

Podle šéfredaktora Světa a divadlo Karla Krále se 16 nominací vázalo na pražské scény, tři na brněnské a dvě na ostravské. Po jedné měla divadla v Hradci Králové, Liberci a Plzni.

Téměř devět desítek kritiků v anketě upozornilo na 76 inscenací 31 divadel a 37 poprvé uvedených českých her.

ČTK
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Zaorálek chce přilákat malé podnikatele. Nejdříve ale zkrotí Štěcha, aby neničil program

Developeři chtějí stavět v centru Prahy. Lákají je desítky nevyužitých brownfieldů

Fischer chce po státu miliardy za zrezlá letadla odstavená na Ruzyni. Jejich cena za 20 let klesla o zhruba 1,5 miliardy

Čína se chce dostat ke špičkovým evropským technologiím, varuje Macron. Chce regulovat, kdo může v EU kupovat strategické firmy

PENÍZE podle Leoš Rouska: Růst mezd je cesta k přijetí eura, on-line "Annonce" na pronájem lodí se jmenuje Boataround

reklama