reklama

České animované filmy nestačí světu, chybí lidé i peníze, tvrdí první studie tohoto oboru

  • Asociace animovaného filmu jako první zmapovala obor animované tvorby v Česku.
  • Jejich autoři mají nízké ambice, chybí jim peníze a jen slabě pronikají na světové trhy.
  • Až 60 procent absolventů studia odchází do jiných oborů.
Film Hurvínek a kouzelné muzeum vzniká převážně v zahraničí, jeho rozpočet činí 170 milionů korun. Film Hurvínek a kouzelné muzeum vzniká převážně v zahraničí, jeho rozpočet činí 170 milionů korun. Foto: Rolling Pictures

České animované filmy ve srovnání se zahraničím nejsou dost konkurenceschopné. Mají nízkou návštěvnost a jen velmi slabě pronikají na světové trhy, tvrdí členové Asociace animovaného filmu.

Ti v pondělí představili studii, která poprvé zmapovala obor animované tvorby v Česku. Důvodem neúspěchů české animované tvorby jsou podle studie nízké ambice českých producentů či finanční podhodnocení výroby. Také prý ale chybí dostatek kvalifikovaných tvůrců.

Například trojrozměrný celovečerní film Hurvínek a kouzelné muzeum tak nyní z většiny vzniká v zahraničí. Po osmi letech práce se premiéra plánuje na srpen, řekl v pondělí producent projektu Martin Kotík.

Na výrobě filmu se podílejí animační studia z Belgie a Ruska, podle tvůrců jde o největší animovaný film, který kdy vznikl ve střední a východní Evropě.

Kotík jím chce oslovit i zahraničního diváka, rozhodl se pro mezinárodní koprodukci, protože takto velký projekt podle něj jen v Česku vyrobit nelze. Rozpočet filmu je 170 milionů korun.

"U nás není tvůrčí tým ani studio, které by mělo zkušenosti s velkou mezinárodní produkcí a úspěšně svými příběhy oslovovalo mezinárodní publikum," řekl Kotík.

Stejně tak podle něj v Česku chybí dostatečná finanční infrastruktura, která by trvalou existenci takového studia umožňovala.

Film o Hurvínkovi prý zachránili soukromí investoři. Z českých veřejných zdrojů dostal peníze loni, kdy Státní fond kinematografie poprvé vyhlásil výzvu na podporu celovečerních animovaných filmů. V zahraničí prý podobné filmy až ze 70 procent financují veřejné zdroje.

Podle Marka Touška z Asociace animovaného filmu je jednou z příčin neúspěchu českého animovaného filmu i fakt, že až 60 procent absolventů příslušného studia odchází do jiných oborů.

Týmy, které se podílejí na výrobě animovaných filmů, jsou pětkrát menší než v zahraničí. Rozpočty celovečerních animovaných filmů jsou v produkčně rozvinutých zemích oproti Česku až devítinásobné. Členy asociace také zaráží nezájem ze strany soukromých investorů.

Jediným subjektem, který pravidelně podporuje vznik animovaných filmů, je právě Státní fond kinematografie. Aktuálně mohou filmaři žádat o jeho podporu, celkem je na výrobu animovaných snímků k dispozici 40 milionů korun.

Česká televize podle asociace nevnímá animaci jako investici, málo vstupuje do koprodukcí a na rozdíl od hrané a dokumentární tvorby se drží již překonaného systému "samovýroby".

Studie ukázala, že celovečerní film producenta průměrně stojí 40 milionů korun. Pokud jde o 2D animaci, může ušetřit deset milionů, 3D animace ale může náklady zvýšit až na 60 milionů. Loutkový seriál v průměru stojí deset milionů korun.

Více než polovina producentů uvedla, že jejich průměrný roční obrat činí šest až deset milionů korun. Všem dotázaným studiím chybí osm desítek kompetentních pracovníků na jeden film.

ČTK
Přeposlat
Diskuse
reklama

Češi mají v oblasti kryptoměn hned dvě světová prvenství. Vytvořili virtuální peněženku a bitcoinové "JZD"

Ministerstvo průmyslu zpřísňuje investiční pobídky. Levné montovny neplatící alespoň průměrnou mzdu mohou na podporu zapomenout

Babiš ani neví, kde Kostelec je, jinak by to tak nenechal, říkají místní. Volit budou ANO, i když na práci v masně Agrofertu si stěžují

Češi umí rozjíždět "byznys z vesmíru". Dostávají kosmické technologie do běžného života, říká manažer Evropské vesmírné agentury

Forbes: Trump se propadl v žebříčku boháčů o sto příček. Gates zůstává nejbohatším člověkem planety

reklama