Pianista Ivo Kahánek, který je aktivní jako sólista, komorní hráč, pedagog i organizátor, přijal nabídku Dvořákovy Prahy, aby sestavil program komorní řady. Sám v ní bude také účinkovat a skladby autora, jehož má festival v názvu, postaví do zajímavých kontextů.
V programech sólového recitálu a komorních koncertů najdeme jak repertoárové evergreeny, tak díla, která se u nás běžně neslýchají. Komorní řada, která má byt jakýmsi „festivalem ve festivalu“, bude mít velkolepé zahájení: po šesti letech navštíví Prahu jeden z nejproslulejších světových komorních souborů, Emerson Quartet z New Yorku. Přiveze dvě „americká“ díla – především slavný Dvořákův kvartet F dur, op. 96, ale také mistrovské Madrigaly pro housle a violu Bohuslava Martinů, dílo vzniklé a premiérované v USA. Program doplní Smyčcový kvartet F dur Maurice Ravela.
Ivo Kahánek se poprvé představí 9. září sólovým vystoupením v Anežském klášteře. Navenek nesourodé světy Mozarta, Dvořáka a Schuberta mají podle pianisty společného jmenovatele. Je jím melodie jako výrazný kompoziční prvek. „Mozart, Dvořák i Schubert byli geniální melodikové. Chtěl jsem upozornit na to, že v základu jejich tvorby hraje zásadní roli melodie, zpěv, lidský hlas,“ říká Kahánek.
Čeští hudebníci v čele s Kahánkem ovládli Albert Hall - recenze ZDE
Dvořákova Praha přivítá Akademii sv. Martina v polích či Anderszewského - čtěte ZDE
Posluchačům představí mimo jiné cyklus Dvořákových Klavírních skladeb op. 52, který je takřka neznámý. Zážitek slibuje také písňový recitál s basistou Janem Martiníkem, naším dosud jediným vítězem prestižní soutěže v Cardiffu a členem berlínské Státní opery, který je na programu festivalu 13. záři. „Kromě Dvořákových písní jsme vybrali také u nás neznámé a místy až hororové balady Carla Loeweho a také představíme britského autora Ralpha Vaughana Williamse,“ hovoří Ivo Kahánek o skladateli, jehož písně slyšel a zamiloval si je při svém pobytu na londýnské Guildhall School of Music.
Osvěžením komorní řady fesivalu bude 13. září vystoupeni tria Bohemia Luxembourg s netradičním obsazením harfa – viola – flétna. Odpolední koncert jistě osloví širokou veřejnost.
Pianistu Kahánka, který má za sebou vítězství v soutěži Pražského jara, spolupráci s BBC Orchestra či Berlínskou filharmonií, uslyšíme také ve spojení se smyčcovými nástroji. V Anežském klášteře zazní 15. září klavírní tria Josepha Haydna, Johannese Brahmse a Bély Bartóka. Jejich společným prvkem je inspirace uherským folklorem.
Komorní řadu uzavře v Rudolfinu 16. září renomovaný Tetzlaff Quartet. Poslední tóny budou patřit Antonínu Dvořákovi, konkrétně jeho půvabnému Klavírnímu kvintetu A dur. „Skoro všechny skladby jsou pro mě nové, teprve na nich pracuji,“ přiznal Kahánek, který se na své angažmá na Dvořákově Praze velice těší.