Ruská sopranistka Irina Lungu toho času studovala v programu pro mladé umělce při milánské opeře La Scala, když usoudila, že musí odletět do Los Angeles. Jistě, domovské město amerického showbyznysu je kulturně na úplně jiné úrovni než Milán, kde sídlí jedna z nejslavnějších operních scén světa.

Jenže Lungu do Ameriky jela za konkrétním cílem: zúčastnit se operní soutěže Operalia, která se tam ten rok konala. "Prostě jsem se musela setkat s Plácidem Domingem," popisuje v rozhovoru pro HN a Domingem založenou soutěž označuje za jednu z nejdůležitějších na světě. "Chtěla jsem zkusit, jaké bude zpívat bel canto v Americe," dodává.

Lungu se roku 2004 skutečně dostala do užšího výběru pěvců a nakonec získala jednu z cen Operalie. Pomohlo jí to nastartovat mezinárodní kariéru, z níž sedmatřicetiletá moldavská rodačka těží dodnes. A dodnes jí pomáhá také sám Plácido Domingo.

Roku 2009 ji doporučil do inscenace Carmen, kterou dirigoval v amfiteátru v italské Veroně. Později si Lungu s Domingem dokonce zazpívala v inscenaci La traviaty v pařížské Opéra Bastille.

"Velmi mě podporoval, nebyl povýšený, věděl, jak mezi našimi postavami docílit vzájemné chemie," popisuje ten zážitek sopranistka.

A v Domingově přízni zjevně zůstala − letos ji pěvec obsadil do role donny Anny ve dvou uvedeních Dona Giovanniho ve Stavovském divadle.

Lungu zde zdaleka není jedinou pěvkyní, kterou Domingo vybral na základě úspěchu v Operalii − stejně tak soutěží prošli barytonista Simone Alberghini, sopranistka Julia Novikovová a tenorista Dmitrij Korčak.

Všichni budou účinkovat ve dvou chystaných inscenacích Mozartova Dona Giovanniho, které bude Domingo koncem října dirigovat ve Stavovském divadle v Praze.

Plácido Domingo založil Operalii roku 1993 s cílem objevovat slibné pěvecké talenty.

Ročně se do soutěže přihlásí zhruba 1100 účastníků, z nichž porota na základě zaslaných nahrávek vybere čtyřicet nejlepších. Ti přiletí na samotnou soutěž, jež se každý rok koná v jiném městě − a mimochodem dosud nikdy v Česku.

Následují čtyři kola, v nichž jiná porota složená z deseti operních expertů volí 11 vítězů. Jedna z cen je například určena pro hlasy specializující se na straussovský a wagnerovský repertoár, další odměňuje výkon ve španělském hudebně-dramatickém žánru zarzuela.

Dva vítěze vybírá publikum. Pravidla jsou relativně volná. Někdy se stane, že pěvec obdrží několik cen − a někdy v jedné kategorii zvítězí tři interpreti naráz.

Samozřejmě úspěch v Operalii automaticky nevěští velkou kariéru. Nicméně Operalií za téměř čtvrtstoletí prošlo mnoho dnešních operních hvězd od tenoristy Josého Cury přes mezzosopranistku Joyce DiDonatovou a tenoristu Rolanda Villazóna až třeba po sopranistky Olgu Pereťaťkovou a Sonju Jončevovou.

Stejně tak pěvci nemusí uspět ani v Operalii. Porotu většinou tvoří hudební manažeři, kteří si mohou talent oblíbit a pak ho obsadit ve své instituci.

Když Plácido Domingo letos v červnu vybíral pěvce pro uvedení Dona Giovanniho ve Stavovském divadle, zalíbil se mu výkon basbarytonisty Borise Prýgla.

Do inscenace ho neobsadil, avšak vyzval Prýgla, aby se zúčastnil Operalie. A tam český pěvec uspěl: letos získal cenu pojmenovanou po švédské pěvkyni Birgit Nilssonové.

Nyní ho lze slyšet třeba v inscenaci opery Hrabě Ory v brněnském Národním divadle.