Byl to pamětihodný debut. Zaprvé proto, že sopranistka Pretty Yende měla v newyorské Metropolitní opeře pouhý týden na to, aby se naučila koloraturně náročnou roli Adèle v Rossiniho opeře Hrabě Ory. A zadruhé proto, že sotva vstoupila na jeviště, zakopla na schodech a natáhla se jak široká, tak dlouhá.

Pěvkyni to neodradilo. Sebrala se, zasmála a začala zpívat. Na konci představení Pretty Yende, která ve čtvrtek vystoupí v pražském Obecním domě, sklidila potlesk vestoje.

"Kdybych tušila, co se mi přihodí, snad bych ten záskok nebrala. Kdo má chuť ztrapnit se před 3900 lidmi?" ptá se v rozhovoru pro HN, ale pak zvážní a říká, že i na nejhorší okamžiky člověk někdy vzpomíná v nejlepším. "Díky nim zjistíte, jak jste silní a odvážní."

Odvaha se zásadně podepsala na tom, že pěvkyně pocházející z Jižní Afriky je dnes považována za svěží hlas světové opery. Pretty Yende je hvězdou bel canta na jevištích v Berlíně, Los Angeles, Paříži i Vídni. "Doufám, že kombinace bel canta, francouzského repertoáru, komedie a vážnosti publiku ukáže, co jsem zač, a že ho to bude bavit," říká o programu čtvrtečního koncertu.

Dvaatřicetiletá sopranistka vyrůstala v malém městě Piet Retief nedaleko hranic se Svazijskem a na operu neměla ani pomyšlení. Myslela si, že bude účetní − dokud v televizní reklamě na aerolinky nezaslechla květinový duet z opery Lakmé od Léa Delibese. "To mi změnilo život," říká.

Když začala zpívat ve sboru, ukázalo se, že má talent. Později získala stipendium na konzervatoři v Kapském městě, kde studovala u Virginie Davidsové − první černošky, jež se za apartheidu prosadila v operním světě.

Vítězné tažení po několika soutěžích, do nichž investovala veškeré své úspory, pak Pretty Yende zakončila roku 2011 na světovém klání Operalia, jež pořádá slavný pěvec Plácido Domingo. Jako vůbec první tu získala ceny ve třech kategoriích.

Sama však za důležitější označuje předešlou soutěž Belvedere ve Vídni. "Díky ní mě přijali do akademie pro mladé umělce při milánské La Scale, kde jsem se učila od žijících legend. Tam mi poradili, abych se věnovala bel cantu," říká.

Pretty Yende přiznává, že se kvůli opeře hodně změnila. "Do té doby jsem byla mladá dívka vyrůstající v Jižní Africe. Teď jsem se musela naučit nový jazyk a jiný styl života. Bylo to drastické," říká, avšak na La Scalu vzpomíná v dobrém. "Naučila mě, že se na každou výzvu musím dívat pozitivně a snažit se ji využít."

Teprve vloni Pretty Yende usoudila, že už je natolik zkušená, aby natočila album. Jmenuje se A Journey, vyšlo na značce Sony Classical a příští měsíc s ním může proměnit nominaci na cenu International Opera Awards.

Deska mapuje celou její kariéru od květinového duetu až po role v Belliniho opeře Beatrice di Tenda. "Na desce je hodně Rossiniho, protože mi vždy přinesl štěstí," říká pěvkyně, jež v Rossiniho operách debutovala v La Scale, newyorské Met i v Paříži.

Na programu jejího dnešního koncertu budou kromě bel canta také árie z Offenbachových a Massenetových oper či role, kterou se teď Pretty Yende nejvíc zabývá: Donizettiho Lucie z Lammermooru.

"Nikdy jsem si nemyslela, že ji budu zpívat, ale mám s ní ohromný úspěch. V pařížské Opéra Bastille lidé tleskali vestoje večer co večer. Proto ji teď zpívám po světě, abych zjistila, jak v ní lze umělecky ještě růst," poznamenává.