Snímkem, v němž účinkují dvě momentálně nejznámější francouzské herečky, ve středu začal filmový festival v Cannes. Jeho ředitel zadoufal, že zahajovací titul letošního ročníku kritici nerozcupují, jako to udělali v minulých letech.

Film nazvaný Ismael's Ghosts – ve francouzštině Les fantômes d'Ismaël – kombinuje prvky ze špionážních titulů s humorem, melodramatickými scénami či nadpřirozenými úkazy.

Vedle Mathieua Amalrica, který roku 2008 ztvárnil padoucha v bondovce Quantum of Solace, ve snímku účinkují držitelka Oscara Marion Cotillardová a Charlotte Gainsbourgová, v poslední době vyhledávaná režisérem Larsem Von Trierem.

Snímek vypráví o filmaři, jemuž před dvaceti lety zmizela manželka. Nyní se nečekaně znovu objeví uprostřed jím natáčeného dramatu o diplomatovi, který též pracuje jako špion.

Titul, který si pořadatelé festivalu v Cannes vyberou jako zahajovací, má výsadní postavení. Zároveň však přichází o možnost usilovat o jednu z cen, což prý režisér Arnaud Desplechin uvítal.

„Když jste mimo soutěž, cítíte se víc pod ochrannými křídly festivalu. A samo o sobě je to pocta,“ řekl Desplechin před středeční premiérou.

„U soutěžních snímků si francouzští kritici neberou servítky, jsou brutálnější, jejich názory se více liší. U mimosoutěžních filmů je to přece jenom o trochu lepší,“ dodal režisér.

Když jsou diváci festivalu v Cannes nespokojení s tím, co vidí, neváhají to dát najevo třeba hlasitým bučením. Protože nic takového na středeční premiéře nezaznělo, zdá se, že film Ismael's Ghosts uspěl.

První reakce kritiků jsou přesto rozporuplné. Například britský deník Guardian film označil za naprostou ztrátu času a nedokončený, přehnaně sebevědomý skeč, který nedává smysl a působí jako umělý slepenec.

Filmový server IndieWire napsal, že snímek je divokou směsí, která se každou chvíli může rozpadnout. V nejlepších okamžicích je však fantastické pozorovat, jak režisér Desplechin nesourodé prvky drží pohromadě, zatímco se děj na plátně rozbíhá mnoha směry, dodal IndieWire.

„Příběh možná není zcela pochopitelný, ale je nesmírný zážitek sledovat, jak scenárista a režisér rozehrává všechny své posedlosti, žánry a témata,“ uvedl v další recenzi časopis Hollywood Reporter.

Oborový magazín Variety upozornil, že režisér Desplechin má už nyní film Ismael's Ghosts hotový ve dvou verzích. V Cannes promítl tu kratší čítající 114 minut, pro vybraný biograf v Paříži však chystá o dvacet minut delší projekci.

Pokud je snímek skutečně autobiografický, jak před premiérou naznačil herec Louis Garrel, život režiséra Desplechina zřejmě bude plný zoufalství, alkoholu a bezesných, avšak vášnivých nocí, podotýká agentura Reuters.

Ve světle Garrelova výroku také některé části snímku působí o to pozoruhodněji. Publikum v Cannes se například hlasitě smálo ve scéně, kde se s Ismaelem seznamuje Sylvia hraná Charlotte Gainsbourgovou a ptá se ho: „Spíte se svými herečkami?“ – „Samozřejmě,“ odvětí režisér, jehož ve filmu ztvárnil právě Louis Garrel.

Když se novináři režiséra Desplechina ptali, zda by svůj snímek nevysvětlil, autor si pomohl replikou Gainsbourgové ze závěru snímku: „Prostě se mi přihodil život.“

Desplechin tento výrok ještě rozvinul. „Život si nevybíráme, je nedokonalý, nečekaný, jiný, než jsme chtěli, ale musíme ho přivítat, ať je třeba sebekrutější,“ řekl. „Na konci filmu v jednom dialogu slyšíte: víc, víc, víc. A tak bych řekl: víc života, víc příběhů, víc sexu, víc lásky, víc chaosu,“ dodal.