Podlaha v šapitó je rozpůlená. Na jedné straně dokonale hladký taneční povrch baletizol, na druhé obyčejná tráva. Všem je jasné, kde vystoupí čeští artisté z La Putyky a kde jejich hosté ze Rwandy. Představení Hit − Tell The Difference je tím nejrealističtějším, co přinesl letošní festival Letní Letná.

Neškolené artisty, kteří bez pomůcek trénují na břehu jezera u hranice s africkým Kongem, si do představení vybral principál La Putyky Rosťa Novák: jde o deset akrobatů ve věku od deseti do šestadvaceti let.

Jejich dovednosti se na první pohled neliší: salta, skoky, pyramidy. Visutou hrazdu nahradí silné paže trapézisty, který stojí na ramenou dvou mužů. Místo trampolíny mají pneumatiku od traktoru. Žádná žíněnka ani záchranné lano. Afričané jsou zvyklí spoléhat se na boží ochranu − proto vystoupení začalo modlitbou.

Artistická čísla střídá tanec a také vyprávění. "Od dětství jsem žil na ulici," říká dobrou angličtinou osmnáctiletý mladík, který se kvůli přespávání na chodnících dostal i do vězení. "Vím ale, že když na sobě zapracuji a rozvinu svůj talent, bude to dobré," tvrdí s úsměvem a vzápětí předvede skvělý breakdance.

Silné jsou momenty, kdy se výstupy Afričanů promísí s La Putykou. Chlapec vyleze na trampolínu, na níž bílý akrobat předvádí svou sérii. Aniž ji přeruší, vezme hocha do náruče a skáče v saltech s ním.

Když jsou "na place" všichni Rwanďané, energie srší a strhává i publikum, které nakonec tleská vestoje. Děkovačka nebere konce. Pondělní představení bylo pátou reprízou a zároveň derniérou, ale příběh rwandských artistů bude pokračovat. Režisér Michal Varga o nich chystá dokumentární film.

Podobně vřelá atmosféra vládne také ve stanu, kde svou show do 2. září uvádí francouzsko-belgický soubor Collectif Malunés. V jejich komickém představení Forever, Happily… vystupuje několik pohádkových postav, ale malé děti by tam chodit neměly.

Sněhurka se otráví jablkem a dva princové − kteří se nemohou dohodnout, kdo z nich ji polibkem probudí − se k bezduchému tělu nechovají pěkně. Ona na oplátku po probuzení svého zachránce odkopne a vlastní vzteklou kanonádu nadávek promění v energické sólo na visuté hrazdě.

Karkulka kouří a z vlka si nic nedělá, princové se navlečou do svatebních šatů, které jim překvapivě nebrání v artistických číslech. Šlachovitý trapézista, jenž umí zpívat jako Frank Sinatra, uloví polonahou mořskou pannu, jíž zase ploutev nepřekáží při vzdušné akrobacii.

Malunés předvádějí nekonečnou vynalézavost v tom, jak si v akrobatických číslech vymýšlejí další a další překážky. Artistické kousky, doprovázené říznou hudbou, předvádějí s lehkostí a neodolatelným vtipem.

Spojení komiky, akrobacie a živé hudby nabízí i kanadský Cirque Alfonse, který bude na Letné účinkovat do 3. září. Představení Barbu staví na pozemní akrobacii, což se skvěle hodí do třpytivého Spiegeltentu − repliky historického varietního stanu, v němž nechybí bar, po obvodu vyvýšené boxy s posezením u stolu a uprostřed molo vybíhající mezi řady diváků.

Vousatí siláci se stylizují do tradičních kanadských dřevorubců. Také jejich partnerky jsou konstitucí spíš selky než baletky. To ale vousáčům nebrání, aby si s nimi pohazovali a roztáčeli je nad hlavou.

Kanaďané přicházejí s vlastní verzí varieté, artistická čísla střídá "magie", o kterou se stará poněkud slizký jogín. A náročné artistické kousky opepřují komickými, občas lascivními gesty.