Snaha odkrýt tajemství, která však ústí v děsivé poznání, je spojovacím prvkem opery Modrovousův hrad s monodramatem Očekávání.
Dvojprogram složený z prací Bély Bartóka a Arnolda Schönberga uvede v sobotu Národní divadlo Brno jako jeden z očekávaných vrcholů mezinárodního bienále Janáček Brno.
Režisér David Radok dvojprogram ve stejné podobě nastudoval nejprve v Göteborgu v dubnu 2015. Pro druhé nastudování spojil síly orchestr Národního divadla Brno se švédskými sólisty Katarinou Karnéusovou, Katarinou Giotasovou a Andersem Lorentzsonem.
Autorský rukopis obou skladatelů, zejména Schönbergova atonální partitura, klade vysoké nároky na pěvce, ale i muzikanty v orchestru.
V Bartókově jediné opeře dívka opouští rodiče a snoubence, aby následovala Modrovouse do jeho ponurého hradu. Objeví tam zamčené dveře, jejichž tajemství touží odhalit.
Schönberg v expresivním Očekávání, svém prvním jevištním díle, přivádí na scénu ženu, která čeká na milence, aby zjistila, že je mrtvý.
Režisér Radok v dvojprogramu v Brně spojí Bartókovu operu a Schönbergovo monodrama
Obě díla vznikala nezávisle na sobě, mají ale řadu společných motivů a rysů – včetně zájmu o lidské podvědomí a touhy odhalit tajemství. Režisér Radok Modrovousův hrad a Očekávání propojil v uzavřený dramatický celek.
"Oba autoři psali na základě vlastních silných zážitků. Jsou to výpovědi o něčem, co oba skladatele velmi silně zasáhlo v jejich životech. Proto mají tyto opery neskutečnou sílu," řekl Radok, režisér českého původu, který pracuje nejčastěji ve Skandinávii.
Obě části dvojprogramu jsou v režisérově koncepci propojeny také scénografií a unikátním kostýmním řešením s využitím materiálu, který se rozkládá po styku s vodou.
"Pokaždé před vás předstoupí zpěvák v originálním kostýmu," uvedla scénografka Zuzana Ježková. Výtvarné pojetí podle ní souvisí s křehkostí lidské duše, do které se otiskují zážitky, zkušenosti i utržené šrámy.